|
Post by josivtoft on Jan 14, 2007 9:28:52 GMT 1
Krokben (tripping) 15 yards ska de vara!
|
|
|
Post by koreanhap on Jan 14, 2007 11:07:15 GMT 1
Och i samanhanget är det viktigt att påpeka att det som är tillåtet är att ställa ut benet i vägen för springaren, om benet rör sig fram mot springaren är det en spark och då kommer de 15 yardsen som ett brev på posten.
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 2, 2007 10:54:20 GMT 1
Är det då också tillåtet att glidtackla, alltså glida in framför springaren med benen före och på så sätt fälla honom? Kanske inte så effektivt, skulle ju föredra att slänga mig med överkroppen först men får man?
|
|
|
Post by wwehd on Feb 2, 2007 11:32:34 GMT 1
Och i samanhanget är det viktigt att påpeka att det som är tillåtet är att ställa ut benet i vägen för springaren, om benet rör sig fram mot springaren är det en spark och då kommer de 15 yardsen som ett brev på posten. Om man läser vad andra skrivit så kanske man hittar svar på sina frågor då. Om du kan göra en glidtackling utan att benen rör sig mot springaren, så är det tillåtet. Hur du nu skulle lyckas med det.
|
|
|
Post by D Sandberg on Feb 2, 2007 11:35:27 GMT 1
Det var ju det jag tyckte var otydlgit och därför ställde jag frågan. Men hur definieras då en spark om vi ska spinna vidare på det här? Är det en spark att slänga sig på marken och glida med benen före?
|
|
|
Post by wwehd on Feb 2, 2007 17:04:11 GMT 1
Ursäkta mitt något plumpna sätt att utrycka mig i mitt förra inlägg.
Vad gäller glidtacklingen så skulle jag tolka det som följer:
1. Först och främst så frångår man kanske tankemeningen bakom fotbollen om man glidtacklar, eftersom om man är så pass nära att man kan glidtackla hade man utan tvekan även hunnit dit och gjort en "vanlig" tackling. Att frångå en tankemening är ju dock inget regelbrott men det har i mina ögon en viss påverkan ändå. 2. Dessutom så är skaderisken så väldigt mycket högre på den som blir utsatt för en glidtackling. Nu är det kanske lite löjligt att prata om skaderisker i en fullkontaktsport som vår, men ni förstår nog vad jag menar. 3. Rent formellt så rör sig ju benen på tacklaren mot springaren även under en glidtackling.
Lägger man då ihop alla dessa tre punkter så vill jag nog säga att glidtacklingar ej är tillåtna. Så vida jag inte får andra direktiv från officiella källor kommer jag att kastaq flagga om jag ser någon som glidtacklar.
Det är mina 50 öre.
|
|
|
Post by CB on Feb 3, 2007 23:08:29 GMT 1
FRÅGA: Om jag som CB får sätta en WR på röven bakom LOS men inte framför, vad bedöms det då som om jag teoretiskt smäller han eller trycker han bakom LOS och sen sänker han?
Krävs en rätt rutten receiver att komma ur stancen, 1-2 yard framför LOS och sen få så mycke däng att han flyger 3 yard bakåt, men teoretiskt, är de nåt fel med det?
En annan fundering är om man får kasta folk... kanske låter som en löjlig fråga och det mesta kanske tolkas som holding på ett kast, men låt säg att det är en bollbärare då, och en OL-spelare får tag på lilla Z, tar upp honom och kastar honom 4 yard åt det andra hållet eller kanske bär honom hela vägen ner till andra endzone - va gäller??
|
|
|
Post by M Hammargard on Feb 4, 2007 0:56:18 GMT 1
Om vi börjar med Receivern och DB:n... En DB får ta kontakt med en receiver så länge han befinner sig "djupare" än WR:n, och bollen inte är kastad. Bakom LOS kan du aldrig få Defensiv Pass interference. Andra regler gäller dock. T.ex. Defensiv holding eller personligt regelbrott. För defensiv holding krävs det att defense tjänar något på det. Det skulle man kunna göra på ett passpel till en WR bakom LOS. Om DB:n då håller i WR:n, för att hindra honom att fånga en boll, kan det tolkas som Defense holding. Iaf enligt mig. Det korrekta vore att tackla honom innan han rör bollen.
Angående kast... Tror att det skulle vara väldigt svårt att kasta någon, utan att hålla i denne. Det utesluter alltså att en offensiv spelare kan utföra ett kast. För defense är det dock lite annorlunda. De kan ta tag och hålla i en offensiv spelare så länge de inte tjänar något på det. T.ex. Om en DL tar tag i en OL och kastar undan honom, eller håller i honom, för att en LB ska kunna komma förbi, så blir det holding.
|
|
|
Post by okej on Feb 5, 2007 4:28:16 GMT 1
ahaaa så på screens t.ex. så får en DB sänka en WR som står bakom LOS till och med INNAN bollen är i luften?
|
|
|
Post by tror on Feb 5, 2007 17:33:24 GMT 1
Om du med sänka menar att kräma på honom som en block. Du får ju inte göra en tackling, för då är det ju fasthållning. Frågan är om du får sänka honom i ryggen?
|
|
|
Post by menar on Feb 5, 2007 20:57:44 GMT 1
jag menar får man blocka honom så han sätter sig på röven då?
|
|
|
Post by josivtoft on Feb 6, 2007 8:31:14 GMT 1
Först, låt oss skilja på blockera och tackla. Att tackla är att omfamna eller ta tag i en spelare med hand/händer och/eller arm/armarna. Om detta sker mot en spelare som har bollen (eller simulerar att han har bollen) är detta legalt. Annars är det en fasthållning. Sen tillkommer hur vi tillämpar fasthållning men det är en anna sak.
Att blockera är alla annan kontakt där en spelare använder sin kropp för att hindra en motspelare. Till detta tillkommer regler om hur man inte får använda sin kropp för att blockera, varav tripping och hjälmkontskt är några. Ovanför och under midjan är också väsentligt.
Så nu till frågan ang. screen passes. Det är helt riktigt att man inte kan få PI bakom NZ, men man kan definitivt få en fasthållning eller personliga regelbrott.
Således kan man legat blockera en mottagare bakom NZ på en framåtpassning både innan och efter bollen är kastad. Både högt och lågt, frammifrån.
Dock bör man betänka att om CB är utanför WR som i sin tur vänder sig mot QB för att ta emot passningen så KAN det bli en illegal blockering i ryggen om CB nu blockerar WR. Dock skulle jag ge CB lite spelrum om passningen nästan är fram när kontakten sker. Dessutom om vändningen sker precis innan så är det inget regelbrott då spelaren i så fall vänder sig bort mot en potensiell blockerare. Om det dock är flera yards mellan DB och WR när vändningen sker och kontakten är sker klart innan bollen är framme, illegal blockering i ryggen. Om det dessutom är en omfamning ja då är det fasthållning.
En situation där det inte är tillåtet att blocker en mottagare under midjan bakom NZ är om mottagaren är i position att ta emot en bakåtpassning, t.ex på en option. Detta är illegalt, men inte om det är en framåtpassning
|
|
|
Post by NA on Feb 6, 2007 8:47:38 GMT 1
man kan ju även betänka att eventuella blockers i lag A tycker illa om att en lag B-spelare har en "freeshot" på en annan lag A-spelare. dessutom: är det inte bättre att tackla spelaren efter att han har tagit emot bollen, om det är en framåtpassning bakom bolllinjen (för att nämna den svenska termen) som blir mottagen förlorar ju lag A mark på det spelet, och annars blir det en misslyckad framåtpassning. om det däremot är en bakåtpassning är det nog bättre att försöka tippa bollen, och komma åt den själv (så att det egna laget kan få besittning av bollen)
|
|