|
Post by Filmen on Jul 11, 2007 0:08:29 GMT 1
Ursäkta, men jag hittar inte någon highlightfilm? Donde esta?
|
|
|
Post by 5 on Jul 11, 2007 2:15:53 GMT 1
|
|
|
Post by Hammarberg on Jul 11, 2007 13:47:29 GMT 1
Tycker Roberts referat ganska bra beskriver matchutvecklingen. Tänkte därför bara tillföra en del spontana iaktagelser från en som var på plats, men som tyvärr har tappat lite av blicken för alla små detaljer i spelet. Så ta det för vad det är.
Frankrike inledde riktigt monotont och fantasilöst med S. Octobre som bollbärare och det passade tydligen Sverige bra för man hade inte några problem att stoppa springspelen.
Så hamnar Sverige lite oturligt i en puntsituation. I ett tidigare spel så hade en scramblande CJ fått hjälp av sin receiver med en vacker mottagning, men tyvärr just utanför sidlinjen. Marken i spelarområdet är klädd i plast och i det rådande regnet så gled Hampus(?) iväg i hög fart in i läktarkonstruktionen och kom ut haltande. Tack och lov så såg det ut som han kunde fortsätta att spela obehindrat, men det kunde ha gått riktigt illa.
Tillbaka till den ödestigra punten; Frankrike får god penetrering och en spelare lyckas blockera bollen, men inte nog med det, den studsar iväg mot Sveriges goal-line och han kan bara forsätta springa, plocka upp bollen och ta den in helt ouppvaktad. Lättköpt. Frankrike hade fram till dess i princip inte producerat något framåt medans Sverige åtminstone hade fått till 1 (kanske 2) first-downs.
Denna situation visar egentligen kanske på en av Sveriges svagheter. Det är en styrka att kunna sakta mala på i sitt eget tempo och tunga spelstil, men får man inte utdelning på sina drivar kan man bli slagen av ett sämre men oppurtunistiskt lag med tur. Sverige får inte enkla offensiva poäng, utan jobbar i långa tidsödande drivar fram mot poäng. Kan Sverige vid behov byta speltempo? Hoppas det.
Att Pelle Björnehammar var runningbacken med det lilla extra i denna match var helt klart, otaliga gånger lyckades han bryta sig lös när spelet egentligen skulle vara slut. Det ledde fram till en egen touch-down samt spelet som gav position för Sveriges nästa poäng. Som för övrigt var en mycket vackert exekverad PAP som Frankrike bet på och J. Ingerman var helt ren.
I det här skedet la Frankrike om hela sitt spel på ett sätt som ganska klart visar på svagheter i Sveriges försvar. Man bytte running back till en mindre och mer rörlig single-back och bunch-formation för receivers, à la Limhamn i mitten av 90-talet. Frankrike traskade lätt och snabbt över planen genom långa springspel upp i mitten, oftast stoppade av sista man (man kan bli nervös för mindre). Det varierades med scrambling och en naked-boot som gav god utdelning. Slutligen följd av en djup pass ut mot sidlinjen, en pass där man kunde läsa QBns intentioner mycket tidigt i spelet och den långt från bra kastade bollen skulle aldrig ha fått nått sitt mål.
Sålunda, svagheterna som blottades var nog middel-linbacker mot singelback, samt DBs. Det kan bli mycket tungt mot ett snabbt och välcoachat Japan.
Styrkan Sverige visade upp var tryggheten i sitt eget offensiva spel, där man målmedvetet jobbade på och till och med hade ett välfungerande passningsspel i det konstanta regnet. Sen får man ju inte glömma sparkspelet som nog är bland det bättre man kan få skåda och det avgjorde som bekant matchen. Som alla kanske dessutom vet är punten kanske det absolut viktiga spelet i landslagssammanhang där försvaret får dominera matchbilden mycket mer än i klubbfotboll. Det blir mycket 3 försök och så punt, allra helst i inledningen av landslagsmatcher.
Slutgiltigen har jag bara ett par funderingar som gäller punten. Varför lyckades Frankrike hela tiden få så mycket penetration som man fick? Samt varför rushar Sverige tre man för att blocka punten, mottagaren skulle kunna behöva lite mer blocking tycker jag.
Detta avslutar mina spridda tankar och observation från denna World Cup. Hoppas vi får lite mer rapporter från den handfull Svenska supporter som är på plats. (ge f-n i fotoförbudet och sänd några bilder till en forbollshungrande hemmafront).
Henrik Hammarberg Ex-SMM & KTH
PS. USA – Korea var så långt jag orkade se den en ganska trist historia med ett Korea som tappert försökte men som saknade de fysiska och tekniska förutsättningarna. Man prövade taktiskt och blottlade en del konstiga ting i USAs spel. Men som en god indikation på USAs kapacitet var det värt noll och ingen ting. Tyskland kan vara något att bita i för USA. Jag har en personlig känsla av att Japan skulle kunna skaka om USA om de möts. Små och snabba-snabba.
|
|
|
Post by Hammarberg on Jul 11, 2007 14:37:09 GMT 1
|
|
|
Post by bullen on Jul 11, 2007 19:15:10 GMT 1
nån som vet vad den andra låten i highlight filmen heter? den verkade grym den också
|
|