|
Post by Jumanji on Dec 13, 2005 16:03:51 GMT 1
du överskattar nog landslagets inverkan på den svenska juniorsatsningen, bygg grunden först sen kan vi börja tänka på mediasatsningen, när jag började visste jag inte vem Stefan Sköldebäck var!ändå började jag spela , helt otroligt va!?
|
|
|
Post by Men on Dec 13, 2005 21:34:22 GMT 1
Men då borde vi ha värsta rusningen av nya intresserade småknattar efter att vi vann EM-guld? För de var ju när vi vann som landslaget skulle skapa stora intresset.
|
|
|
Post by chingchong on Dec 14, 2005 0:01:07 GMT 1
1. Skillnaden mellan Sverige-USA/Japan är Tempot och vissa skill positioner som Qb etc. Men vem vet sist Sverige mötte Japan hadde ju landslaget ideologin att ju me man smäller på med skydd innan matcherna ju bättre tempo får spelarna. Vilket givetvis är fel.
2. Sluta dricka, spara lite månadsvis. Det behöver inte vara så svårt att få ihop pengar för de som "tänker" åka. Om ni blir skadade eller cuttade åk på semester istället och sitt på läktaren.
|
|
|
Post by OS on Dec 14, 2005 0:05:40 GMT 1
Tyvärr är jag rädd att det är nästan omöjligt för svensk amerikansk fotboll att någonsin få samma uppmärksamhet som bågskytte, curling och andra obskyra sporter får i samband med OS (om det finns någon svensk medaljkandidat). Utan OS skulle bågskytte aldrig någonsin få den uppmärksamhet den fått. Tyvärr finns det ingenting som ger svensk amerikansk fotboll den uppmärksamhet ett OS ger och amerikansk fotboll kommer nog aldrig bli en OS-sport, men man kan ju alltid hoppas...
Om det fanns en möjlighet att delta i ett OS, skulle i alla fall jag satsa stenhårt på att ta en plats i landslaget!
|
|
|
Post by OS on Dec 14, 2005 0:08:21 GMT 1
Mitt förra inlägg var tänkt som en replik till följande: nä, så alla som helt plötsligt fick för sig att börja med bågskytte efter att Magnus någonting vann silver i Atlanta OS hade alla helt plötsligt haft besök av en ungdomsledare.... och alla som efter vinter OS helt plötsligt fick för sig att börja lira curling hade gjort det tack vare de nybyggda curlinghallarna på sveriges alla skolor.... Varför vill alla småflickor bli Kajsa eller Carro?? inte fan för att någon friidrottsfjolla var ute på skolan och visade... utan för att de såg något på TV!!!!
|
|
|
Post by Mick on Dec 14, 2005 8:11:54 GMT 1
chingchong skrev: Men vem vet sist Sverige mötte Japan hadde ju landslaget ideologin att ju me man smäller på med skydd innan matcherna ju bättre tempo får spelarna. Vilket givetvis är fel.
Jag var med mot Japanerna '99 och känner inte riktigt igen din beskrivning. Vi smällde de inte på inför matcherna nere på Sicilien. Vi blev otroligt bra förberedda inför matcherna och lyckades, trots att vi förlorade mot Japan, prestera på eller mycket nära vårt max. Tycker det är trist när man snackar skit om en bra coachingstaff och ett bra upplägg. De enda som klagade var de som inte var bra nog att få speltid.
Dom få av er som har sett Japan spela vet att det handlar om helt andra farter än vad vi ser i ligorna här hemma i Europa. Sen går det inte riktigt att jämnföra USA och Japan. Amerikanerna är trots allt ett par steg bättre.
|
|
|
Post by John K on Dec 14, 2005 13:36:08 GMT 1
Tyvärr är jag rädd att det är nästan omöjligt för svensk amerikansk fotboll att någonsin få samma uppmärksamhet som bågskytte, curling och andra obskyra sporter får i samband med OS Men jämför med Speedway då. Speedway är en mindre sport än AM-fotboll (färre utövare) men visas på sporten varje vecka och det står rätt mycket i tidningar och media. Vad beror då det på? Jo att de har ekonomiska muskler nog för att betala för TV-tiden. Har själv varit verksam inom ett annat specialidrottsförbund där vi förde förhandlingar med olika TV kanaler om våra mästerskap, i slutänden föll det på att vi tävlade individuellt och inte kunde dra in lika stora sponsorer som lagsporter.
|
|
|
Post by Tony R on Dec 14, 2005 16:19:38 GMT 1
Tyvärr så fungerar ju media så att när det finns ett publikintresse som kommer även media och i fallet Speedway så har dom väl ett snitt på ca 1200 åskådare vilket gör det intressant för media. Skulle vi kunna få upp publiksnittet runt 1000 pers i Sverige så tror jag att vi skull kunna få lite uppmärksamhet.
|
|
|
Post by 22 on Dec 14, 2005 23:24:37 GMT 1
Moment 22...
|
|
|
Post by Tycker nnu mer on Dec 15, 2005 10:37:19 GMT 1
På något sätt har ju alla som skriver här RÄTT, exponeringen i TV ger fler intresserade ungdomar framförallt när det gäller OS och VM. Men att ta Carro eller Kajsa som exempel är att ta fram extremfallen, kanske inte det vi skall jämföra med, vi skall nog inte jämföra och med individuella sporter alls. Om nu landslaget skulle generera enligt tidigare exempel nästan 2000 nya ungdomar per år hur skall vi kunna ta hand om dem utan en satsning på ungdomar ungdomsledare osv. ALLA lagsporter i Sverige har satsat på breddidrott och de flesta för att inte säga alla har lyckats väl. Curlingen som exempel fick mycket stor tillströmning av intresserade efetr OS framgångarna, trots det är det en förhållandevis liten sport efetrsom man helt enkelt inte hade organisation för att ta emot alla. ATT bygga en stadig grund först är en förutsättning för att man skall kunna bygga vidare uppåt. Jag är inte emot Landslag att ha ett landslag och att som spelare eller ledare få representera sitt land är något av det största man kan göra som idrottsman/ledare MEN att inte satsa på Ungdomar för att prioritera landslaget är att begå långsamt självmord.
|
|
|
Post by hmm on Dec 15, 2005 12:22:06 GMT 1
som jag ser det måste man satsa på tre saker samtidigt:
1. nå ut i skolorna visa att sporten faktiskt finns i sverige o att det inte e så svårt
2. knyta kontakter med alla nya som börjar o gamla som finns, någon som känner någon osv. om man inte frågar så får man inget. har ska det fixas med spons och media biten
3. landslaget - det måste finnas ett bra landslag som kan repres sverige så att vi har ngt riktigt bra att visa i media. exempelvis em-finalen från i somras
om man bara gör en sak i taget kommer det att ta lång tid om man ser till att satsa ordentligt så tror jag sporten kan växa som faen...
|
|
|
Post by tycker en ggn till on Dec 15, 2005 12:32:09 GMT 1
Men snabbaste och i särklass säkraste sättet är att få stor ungdomsverksamhet, att prioritera Landslaget FRAMFÖR ungdomssatsning är helt förkastligt, skall vi ha ett landslag bestående av 25-30 åriga rookies eller skall vi ha välutbildade och vältränade unga som ger konkurrens för att överhuvudtaget kunna spela i Landslaget. OM vi inte satsar IDAG på ungdomar och satsar rejält, kommer sporten att krympa succesivt istället för att öka...... Som tidigare så är jag INTE emot Landslaget, vad jag tycker är rent ut sagt USELT är att SAFF inte verkar prioritera framtiden (Ungdomarna) utan ger För mkt utrymme till Landslaget, sen kan man väl även fråga sig hur många som verkligen har råd att åka till Japan? blir det de som är sportsligt kvalificerade eller bara "de som har råd".... ? hur kul är det? Den dag när vi har en BRA nationellt utbyggd ungdomsverksamhet den dagen kan vi börja med stora och dyra turneringar för landslaget.
|
|
|
Post by Holler med Pilback on Dec 15, 2005 16:41:09 GMT 1
Vad ska SAFF göra när det gäller ungdomsatsningen? Ska SAFF driva föreningarna eller ska föreningarna driva sig själva?
SAFF driver landslaget för det ska/kan ingen annan göra. Distrikten ska bedriva utbildning på lägre nivå. Det görs vi tex. ULW, men det klar den kan bli bättre. SAFF driver utbildning på högre nivå typ steg 3 (som kanske kan uppfattas som dyr, men det är inte dyrt att få mat och boende i 2 hela helger, samt riktigt bra föreläsare för detta). SAFF fixar ochså positionscamps tillsammans med distrikten. SAFFS brukar fixa summercamp för juniorer, dock inte 2005.
Ska SAFF betala föreningarna pengar för att de ska bedriva sin ordinarie verksamhet, vilket juniorverksamhet är?
Kom med konkreta förslag, inte bara en massa. SAFF är kasst för vi har inte 10 000 nya juniorer varje år.
|
|
|
Post by missnjd on Dec 16, 2005 10:18:03 GMT 1
Vad som hänt och händer är nu att vi fått två läger, som det ser ut på forum så har FS/SAFF blivit en motståndare till föreningarna istället för att vara en samarbetspartner. FS förkastar konsekvent de förslag som kommer från föreningsnivå för att det inte stämmer in med vad FS bestämt, i en demokrati fungerar det andra vägen ,,, eller skall göra det. FS har att utföra det uppdrag som ges av årsmötet. Om årsmötet tar beslut SKALL FS genföra det efter bästa förmåga, anser föreningarna inom SAFF att FS inte utför årsmötets beslut så måste man avsätta sittande FS på årsmötet. De förslag som föregående talar om finns men de kommer aldrig att genomföras eftersom den sittande FS bara genomför förslag som gynnar landslaget.
|
|
Holler med Holler med Pilback
Guest
|
Post by Holler med Holler med Pilback on Dec 16, 2005 11:50:02 GMT 1
Jamen avsätt FS då! Om en majorotet av medlemmarna tycker som du så borde det inte vara några problem att på årsmötet rösta fram en ny FS, varför återkommer denna topic om och om igen som om SAFF var en diktatur som styrde med järnhand? Wiking och co. sitter i FS därför att medlemmarna har röstat fram dem och gett dem sitt förtroende! Hela det här förbundet består av klubbar med bristande intresse och ändå har folk mage att gnälla! Ta upp med din ordförande istället varför han/hon sket i att pallra sig till ordförandekonferensen kanske? Om inte så är du inte berättigad att klaga på den styrelse som sitter.
|
|