|
Post by Coach on Oct 11, 2005 21:13:07 GMT 1
Både Billgren och Holmgren var med i den gamla staben, tror knappast att de vill eller blir tillfrågade.
Vad var det som hände i Palermo förresten?
|
|
|
Post by Svenne on Oct 11, 2005 21:15:02 GMT 1
Är det någon som vill ha jobbet? Om man sparkar en coach för att han förlorar sin första match så borde frågan vara: Vilken coach känner förtroende för SAFF?
|
|
|
Post by Insatt on Oct 11, 2005 21:23:55 GMT 1
Jag vet en del inside information och kan inte säga annat än att furbundet tagit sig själva till en ny bottennivå! Detta är så pinsamt och skämmigt att jag mår fysiskt illa när jag får höra motiveringen och tankarna bakom beslutet.
Om SAFF inte gillar vilka coacher CL tagit ut - varför godkänna dem när kontrakt skrevs?
Om SAFF inte har förtroende för CL - varför har han varit landslagscoach sen 1999?
Om SAFF kräver att man vinner mot Danmark, annars blir det sparken - varför inte inflörmera staben om det?
Om SAFF egentligen ville ha andra tränare - varför inte anställa dom direkt?
Om SAFF tyckte NM var viktigare än EM - varför inte informera CL om att toppa laget i NM är ett måste?
Om SAFF ska gnälla på detaljer - varför inte då göra rent framför egen dörr först (Inga NM-tröjor till spelarna, ingen kallelse från förbundet, ingen naprapat på läger eller turnering, inga träningströjor på läger osv osv)?
Jag ör övertygad om att alla tränarna kommer be förbundet dra åt Hel***e om nån mot förmodan får frågan om dom vill vara med i nya staben.
Inte för att jag tror arrogansens överstepräst J*n J*****t skulle frågat ändå.
Out.
|
|
|
Post by livingstone on Oct 11, 2005 23:26:03 GMT 1
Och jag vet mer inside än du.... det är alltid förbundskapten som bestämmer vilka som ska bli hans assistants, inte saff... förtroendet försvann väl efter träningsläger, uttagning av coacher och förlust mot Danmark, inte 1999.... skulle inte tro att saff krävt en vinst mot danmark, problemet är väl hur de förlorade? jag vet att saff ville ha larsson och det var därför de anställde honom, tror du att wiking skulle ha anställt larsson utan att ha velat ha honom? låter verkligen som wiking.... tror du på fullt allvar att någon i saff tycker att nm är viktigare än em??? nm är ju inte ovikigt och om det som laget och coacherna presterar inte är bra varför skulle man tro att det blir bättre under em? danmark körde även de utan sina 19åringar... har saff gnällt på detaljer? till vem? och om du är så insatt så borde du veta att kallelsen inte skickades ut därför att larsson inte ville det utan att coacherna istället valde att ringa alla spelare vilket gjorde att återbuden var extremt få! Du har med andra ord noll koll, du kritiserar saff för att kallelse saknades och det är dåligt. Sanningen är precis tvärtom, det var 1 larssons beslut att inte skicka ut en kallelse och 2 resultatet blev mycket bättre än med kallelse....... och du, dina kommentarer om arrogansens överstepräst Jan Jenmert (snacka om fegt att inte ens våga skriva ut hans namn) kommer du att få äta upp. Vänta och se ifall han frågar någon av de gamla och om de säger ja...... Må du fysiskt illa, det förtjänar du.
|
|
|
Post by hoppla on Oct 11, 2005 23:35:54 GMT 1
[glow=red,2,300]Vänta och se ifall han frågar någon av de gamla och om de säger ja......[/glow] Ska det tolkas som att det är klart att han tar över?
|
|
|
Post by livingstone on Oct 11, 2005 23:54:03 GMT 1
så mycket inside har jag inte:) men jag vet att JJ är en av personerna som saff pratar med.... Om det blir JJ vet jag att han garanterat kommer att fråga någon eller några av de gamla assisterande.....
|
|
|
Post by Guest on Oct 12, 2005 5:37:36 GMT 1
Men SAFF har ju gått ut och kritiserat den gamla staben offentligt och inte bara CL. Hoppas verkligen att ingen i den gamla staben ställer upp i den nya, det skulle vara oerhört fegt.
|
|
|
Post by Mlsman on Oct 12, 2005 7:52:15 GMT 1
;DÄr det någon som skall kritiseras i den här affären, så måste det ju vara förbundet. Det är väl ändå dessa herrar, som ger förutsättningar för j-landslaget. Det är förbundet tillsammans med förbundskapterna som skall sätta upp långsiktiga mål. Ett av dessa mål måste ju ha varit att göra ett bra resultat på EM nästa år. Hur kan man då sparka en ledarstab efter EN förlust. Visst tycker jag och säkert många med mig att coachningen inte var den mest genomtänkta, men dom hade säkert sina skäl till detta. Det viktiga i kråksången är att få KONTINUTET i det man gör, och det har inte dessa herrrar fått chansen till. Nej, kom upp ur ankdammen och in i verkligheten. Det är bara frågan om vilka förutsätningar man får av dom som "bestämmer", när det gäller samlingar, träningsmatcher och status för detta j-landslag.
|
|
|
Post by gusse on Oct 12, 2005 8:50:32 GMT 1
Nej, det viktiga är VAD man gör av sina förutsättningar! Även om man bara haft fyra dagars träning (vilket inte är första eller sista gången i förbundets historia) så är det mest intressant HUR man använder de dagarna och VAD som blir resultatet. Om man inte använder dagarna effektivt utan slöar och inte har tempo på träningar och drills så vet man inte vem som är bästa qbn... Om man ändå vill testa 4 qbs i matchsituation så ger du ingen av qbs en ärlig chans att visa vad de går för om du rullar 4qbs efter VARJE spel.
Svenska landslag har med kortare förberedelseid än 4 dagar fått ut mer reps per träning och lyckats mycket bättre på matcher än vad som hände nu vid NM. Att skylla på förbundet är bara bortförklaringar. Ta till exempel Thore, när det inte fanns pengar till dyra träningslandskamper för juniorerna, vad gjorde han? Han spelade scrimmage mot lokala klubblag.... Jämför också hur många reps Thore eller Lockman fick in per träningsdag med hur denna stab jobbade..... Färre reps, sämre timing, sämre resultat. Flera av coacherna har varit med länge i jlandslagssammanhang och då borde de ha presterat mycket bättre. Det är väl poängen med att ta coacher som varit med en längre tid som C Larsson? Smekmånaden för någon som varit ass förbundskapten under JEM i Moskva ska inte behöva finnas. Ankdammen sitter bara du i, verkligheten är att j-landslaget fick 4 dagar i träningsläger och detta är inte en kort tid, tvärtom ungefär som tidigare. Att s-landslaget fick fler träningsdagar är väl helt självklart när vi hade EM på hemmaplan??? Jämförelser med andra länder är ointressanta. De har sina förutsättningar, Sverige har sina. Danmark 16 dagar Jaha, Tyskland 2 dagar jaha, so what? Återigen, poängen är VAD du gör med dina förutsättningar.
Over and out.
|
|
|
Post by Mlsman on Oct 12, 2005 10:13:03 GMT 1
Till gusse! Helt otroligt att du kan försvara ett förbund, som ger dessa ursla förutsättningar till ett landslag. Jag förstår inte hur man tror att man skall få till ett duktigt landslag på 4 sammankomster. Du kan ju peka på något annat förbund som har denna minimala tid på sig att få till ett lag av spelare, som kommer från hela landet. Du skriver att lägga skulden på förbundet är bortförklaringar. Då undrar jag vad då bortförklaringar? är det inte så att en förbundsstyrlese har yttersta ansvaret för verksamheten. Man kan ju inte lägga över skulden på någon annan, för förutsättningarn kommer ju därifrån. Jag kan slutligen tycka att det är jättekul att sådana här ämnen berör hela fotbollssverige, det skulle vara dystert om ingen brydde sig. Jag önskar inget hellre, än att det skall gå bra för våra landslag och för våra klubblag runt om i Sverige. Men vi måste lyfta blicken och se framåt. Det finns ett bra ordspråk som säger " att framtiden är den enda tid, man kan göra något åt" hoppas att det blir så inom amerikansk fotboll också.
|
|
|
Post by Stanley on Oct 12, 2005 10:55:38 GMT 1
Vem är boven? Det "snåla förbundet" som låter laget gå till match med bara fyra träningsdagar eller den "inkompetenta coach-staben" som inte vet hur man roterar QBs på ett vettigt sätt?
Att laget fick fyra dagars förberedelser kan låta snålt men det är inget ovanligt i landslagssammanhang. Antalet träningsdagar står i relation till budget, en budget som är demokratiskt fastlaggd. Alltså står vi alla i skuld i denna fråga. Skall man då satsa (ännu) mer pengar på våra landslag? Ja, den frågan kan och har diskuterats här till förbannelse, så den släpper jag.
HC Larsson var nog klar över förutsättningarna när han skrev på. Han har varit med tillräckligt för att veta att man förväntas prestera med knappa resurser.
Hur som helst kan jag konstatera att om man skall få ett landslag att fungera under givna förutsättningar så kan man inte göra jobbet själv. Larsson tog ut assistants med ganska ringa erfarenhet av fotboll på hög (svensk/internationell) nivå. Varför har jag inget svar på men om man sneglar ett steg uppåt så ser man att Thore inte har haft något emot att omge sig av starka kompetenser/viljor. Vågade Larsson inte detta?
Förbundet då? Skulle de verkligen peta en coach efter "bara" en förlust, dessutom i hans allra första matchen? Tveksamt. Jag tror att förlusten mot Danmark var droppen som fick bägaren att rinna över. Det måste ligga tidigare motsättningar bakom. Frågan är vad de är? SAFF skall dock ha cred för att de gör något innan det är försent. Rätt eller fel, de satt i alla fall inte och rullade tummarna när de inte var nöjda. Den typen av handlingskraft har inte funnits i alla lägen.
Hur som helst bör nog alla inblandade syna sig själv med lite självkritik och ta lärdom inför nästa år. Coacherna bör fundera över hur de gick till väga i förberedelserna. Förbundet borde fundera på rimligheten att sparka någon så snabbt oavsett om tränaren var deras förstahands val eller ej.
Till nästa HC: Lycka till!
|
|
|
Post by yo on Oct 12, 2005 10:58:17 GMT 1
Robban och Kulla vore bäst! kolla vad dom gjort med Senior Landslaget där har vi bra coachingstab!
|
|
|
Post by Mellow on Oct 12, 2005 11:42:10 GMT 1
Det är inte bara Robban och Kulla som är kompetenta cocher i s-landslaget... Eller? Har dom gjort allt jobb själva?
|
|
|
Post by fram med fakta on Oct 12, 2005 13:26:41 GMT 1
Man kan inte säga annat än att CL är en kompetent coach. Titta på mannens meritlista, hyfsat CV tycker jag. Förbundet bär det yttersta ansvaret för förlusten, och jag kan inte förstå hur förbundet, hur jag än vrider och vänder på det, kan sparka en coach efter EN dålig match. Nej, bakom detta måste det ligga mycket mer. Fram med korten på bordet förbundet, eller ska ni mörka detta såsom ni gjort med så mycket annat genom åren?
|
|
|
Post by Z on Oct 12, 2005 13:48:45 GMT 1
Det framgår ju klart och tydligt att förbundet har nått personligt mot CL och hans coachingstil, förjävligt tycker jag, om nu CL blivit informerad om att Resultat är allt, då hade hans stab knappast matchat folk på det sättet i NM
|
|