|
Post by 55nilsson on Jul 28, 2005 22:50:54 GMT 1
Till alla er som klagar på mediatäckningen av EM...
Här i Malmö har det i mer än en månad gått jinglar på radion, annonser i tidningar, affisher på stan o dyl.
Under dagens matcher, (såg bägge) såg jag också ett team ifrån SVT, som under Tyskland-England, gjorde intervjuver, dels med coacher ifrån dom lagen och även, två av Skånes spelare i EM, Micke Andersson (LG) och Ola Schön (C4), antar att detta kommer att visas i morgon, kanske inför finaldagen...
Det fanns även nästan en helsida i Sydsvenskan (tidningen) om Håkan Erikson (Qb'n) och om sveriges träningsläger.
Så här i Malmö händer det grejor i allafall, mediamässigt och i övrigt oxå, så se till och kom hit på lördag, så kan vi säkert slå den tippade finalpublikssiffran 3000...
Det är ju inte var dag man kan se sverige, med flera utlandsproffs, (Blomvall, Micro, Lundqvist) spela om ett EM-GULD på hemmaplan!!!!!!!!!
|
|
|
Post by NIsse on Jul 28, 2005 23:28:24 GMT 1
|
|
|
Post by Nyfiken on Jul 29, 2005 0:06:18 GMT 1
Läste att Håkan fick komma in? Dåligt spel av Haraldsson eller vad föranledde bytet? Inte för att jag jag är förvånad över bytet Håkan är en bra Qb
|
|
|
Post by Nisse on Jul 29, 2005 7:25:23 GMT 1
Faan finns det ingenstans man kan läsa om matchen statistik eller dylikt? ??
|
|
|
Post by StefanOud on Jul 29, 2005 8:14:46 GMT 1
|
|
|
Post by sagaga on Jul 29, 2005 8:32:20 GMT 1
NEWS Release date 28.07.2005
EC2005: Sweden with the better end After a close battle Sweden wins the second semi-final after a close battle. Finland got the better start. An interception return of M. Riionheimo for a Touchdown brings the lead for them. On the next drive Finland force Sweden to punt. The blocked punt was nearly recovered by the finish team, but it rolls out of bound for a safety. Sweden shows no respect of the 9:0 and start to throw back. They finished their drive with a touchdown run of Johan Larson to close the gap to 9:6. In an open fight Finland makes the next big play. Quarterback Petrus Penkki find his Wide Receiver Anatole Wiik open for 70 yard Touchdown. Anatole Wiik gets the MVP Honour of the finish team after the game. Before halftime the Swedish team get one more fieldgoal for the 16:9 halftime standing. The drive before Sweden took 3 points of the scoreboard after a penalty on fieldgoal try. But they do not succed in getting a touchdown and the next fieldgoal try have been blocked by the good finish special teams.
In the second half Sweden brings in Hakan Ericson as quarterback. He starts to turn the game around with the help of his team-mates. Ericson was named Team MVP after the game. Sweden comes closer with 35 yards pass of Wide Receiver Johan Perlström to Oscar Dahlmann on reverse pass. AT the beginning of the forth quarter Finland was still leading by three. Sweden manages to cross the whole field and takes the 23:19 lead. Now Finland has 4:08 on the clock to stroke back. Just only by throwing the ball the finish team reaches the 30 yard line of Sweden So it all comes down to a fourth&10 with 35 seconds on the clock. The final pass was intercepted by Roland Biro. Sweden reach the final of European Championship 2005.
At Saturday at 6 pm Sweden will met Germany again. Just 13 days after the Worldgames Final at Duisburg, which was won by Germany 20:6, the two teams will meet again. The Worldgames final have been a close game till 4th quarter, so this final is completely open. At 1 pm the Teams of Finland and Great Britain will met to play the Bronze medal game.
|
|
|
Post by NIsse on Jul 29, 2005 9:25:23 GMT 1
Svårt att hitta då det inte var utlagt.... men men nu finns infon där
|
|
|
Post by aengus on Jul 29, 2005 10:44:49 GMT 1
tycker det är dålig mediabevakning, det enda som man ser som inte bor i skåne är det som saff har på sin hemsida, kunde vart bättre marknadsfört. artiklen som hänvisas till här ovan är det inte ens en bild. tråkigt.
|
|
|
Post by Thomas Palmgren on Jul 29, 2005 10:57:38 GMT 1
Mediabevakningen har hittils varit dålig, det kan man nog hålla med om. Förhoppningsvis vaknar media till finalspelet, men det är nog väldigt svårt att få dom stora drakarna att masa sig till Malmö för att titta på Amerikansk Fotboll, tyvärr så spelar tydligen man vanlig fotboll i Malmö samma kväll.
I dom lokala TV kanalerna har dom i alla fall haft något som kan liknas vid bevakning. Sydnytt hade ett som dom filmade på första matchen. Var inte direkt någon höjdare, samtidigt passade dom på att tala om att Sverge hade laddat upp väldigt bra, och då menade dom att spelarna hade ätit mackor och gröt. Kan ingen mediaansvarig person på förbundet vara med vid intervjuer för att bespara oss sådana frågor? Inte frågar SVT en spelare i MFF eller Djurgården om dom ätit mackor och gröt innan match!
Men jag hoppas i alla fall att det skickas ut pressmeddelanden inför matcher och efter matcher.
Thomas
|
|
|
Post by Thomas Palmgren on Jul 29, 2005 11:29:36 GMT 1
|
|
|
Post by Palm on Jul 29, 2005 11:38:54 GMT 1
Alla rikstäckande media har fått upprepade mail och telefonsamtal inför EM. De enda som hittills visat intresse är de lokala tidningarna, lokalradion i skåne och SVT syd samt TV4 Öresund. Här i Malmö har alltså alla media täckt EM under första dagen och även en del inför. Mer kan man inte önska. Att reportagen inte var till belåtenhet är ju synd. Jag var med vid alla intervjuer men man kan inte säga till en reporter vad hon ska fråga om eller inte får fråga om. Det var en del kniviga frågor för Ola och Micke, men jag tyckte de skötte sig bra. Ingen av vare sig fotografen eller reportern från någon av TV-kanalerna hade sett amerikanskfotboll förut, så de fick så mycket information som de kunde ta emot under den tid de var där. Tyvärr kunde de inte komma på Sverige matchen för de var tvungna att vara tillbaka på stationen senast kl. 16.00 för att hinna sända på kvällen.
När jag talade med SVT och TV4 sporten så var de måttligt intresserade och kanske skulle komma om vi gick till final. Så idag ska jag återigen ringa dem (och aftonbladet och expressen) och försöka att få dem att komma. Vi hade 1274 pers på läktaren mot Finland, för att ha den minsta chans att få TV att komma när Malmö FF spelar samma dag (tyvärr har de flyttat sin match från söndag till lördag) kommer jag säga att vi kommer att få minst 3000 pers på läktaren. Där kan ju alla ni som läser detta göra en insatts, ta med en polare till Malmö IP och se finalen kl. 18.00 på lördag. Så nu finns alltså chansen att göra en insatts för fotbollen istället för att sitta framför datorn och gnälla. Blir det dessutom bara hälften så bra drag som det var i andra halvlek mot Finland så kommer ni att gå hem med ståpäls.
Nu hinner jag inte skriva mer för jag ska ringa runt till media. Så bara för att vi inte får täckning , betyder det inte att vi inte jobbar på det.
John-Åke Palm Press ansvarig under EM
Ps. Hemsidan har jag inget med att göra.
|
|
|
Post by R on Jul 29, 2005 11:52:50 GMT 1
Jag tycker organisationen gör ett bra jobb. Det pratades om det vid radiosporten, 1 minut. Där jämfördes medlemsantalet med t.ex. rugby där fotbollen ligger en bit efter. Men så vitt jag vet så får då SAFF ett större medialt utrymme än rugby. Vi är ett knatteförbund, vi är inga kungar (Än) och förtjänar inget större medialt intresse än andra liknande sporter. Problemet är inte medial uppslutning vid sådana evenemang, naturligtvis är det otroligt viktigt också. Men problemet ligger på klubbarna där de lokala medierna ska få upp ögonen för sporten och på så sätt bygga sig uppåt.
Skriv sponsorkontrakt med lokala tidningar, gratistidningar där ni får ett visst utrymme efter en match, vid större evenemang. I gengälld får dom placera upp logos etc. Det är nog viktigare med publicitet än pengar tror jag.
Annars kan jag bara säga "Heja Sverige" Sparka dit tyskarna nu! Vi är stolta över er!
|
|
|
Post by Tommy Wiking on Jul 29, 2005 13:04:51 GMT 1
Angående mediatäckning,
SAFF har ett samarbete med ett företag som mäter mediatäckningen. Idag har vi artiklar om EM i 34 tidningar i Sverige. Allt från DN till Laholmsnytt.
Mvh Tommy Wiking Ordf SAFF
|
|
|
Post by Thomas Palmgren on Jul 29, 2005 13:32:28 GMT 1
Naturligtvis gör alla så gott dom kan för att öka mediaintresset till EM, jag tror inget annat. Och som jag skrev så är det svårt att få dom stora drakarna att vakna. Det är ju väldigt tråkigt, men väldigt svårt att göra något åt. Att 34 tidningar har använt TT's nyhetsflash är ju naturligtvis trevligt och bättre än inget alls. Sedan skulle man kanske önska att kvalitén på inslag och reportage var bättre.
Vi får hoppas att John-Åke Palm kan övertyga SVT och/eller TV4 att komma till finalen för att göra ett reportage. Vi håller tummarna.
Sportsligt så är ju EM så här långt väldigt bra, och man får hoppas att man får se en trevlig match om bronset och att Sverige denna gång klarar av att besegra Tyskland.
Thomas
|
|
|
Post by Stats on Jul 29, 2005 17:25:58 GMT 1
Vad hände egentligen ?!
"C.J. Haraldsson 11 Att - 2 Comp - 1 Int 19 Yards - 0 TDs - 12 Long - 3 Sack."
Samt: "NET YARDS PASSING............. 130 Completions-Attempts-Int.... 9-24-1"
Nervöst eller var Finlands passcoverage utomordentligt ?
|
|