|
Post by Johan on Apr 16, 2006 20:48:28 GMT 1
Var inte serieändringen för U16/U19 till för att de skulle få färre matcher??? Har för mig att det sades att det slet för mycket på våra bästa spelare att spela ungdomsfotboll på hösten oxh sedan ev spela seniorfotboll på våren? Som det är nu så kan de spela både seniorfotboll och U19 på våren samt även spela u19 på hösten? Sliter inte det mer på spelarna eller?
|
|
|
Post by Tompa 31 on Apr 16, 2006 21:02:34 GMT 1
Johan, jag vet inte vad du gnaller om nu... det e vall fan battre om vi spelar mer fotboll vill man inte spela sa sajer man nej... men sen vi andra som gillar att spela mycket sa e detta skit bra... sen e ju hostsesongen en graj som sodra skulle holla sjalva, sa vitt jag vet varjefall... MvH Tompa
|
|
|
Post by JO Sivtoft on Apr 18, 2006 7:10:30 GMT 1
För det första, hur det exakt blir i södra vet jag inte och då jag inte har något formellt inflytande så är jag inte med och bestämmer det heller.
För det andra, de som nu väljer att se regeländringen som om att man ska spela både senior och U19 på våren är ute på hal is. Att spela alla U19 och senior under våren är tillåtet men det kommer att straffa sig själv i längden med nya regeländringar.
För det tredje, titta på de lag som spelar U19 i södra så har de en vårsäsong om sex matcher (4 lag serie, dubbelmöte) plus en kvalmatch mellan 1:an och 2.an till U19 SS. Två av lagen, Ekeby och Kristianstad Predators, är rena U19 lag, dvs föreningarna har inga seniorlag. Det tredje är Limhamn och vad jag erfar så satsar de på ett rent U19 lag med mycket få, om ens några, spelare som spelar med SS-laget. Dessutom måste man fylla 18 under året för att få spela i SS så deras 17 åringar har inget annat att spela än U19. Hur det fjärde laget, Ystad, gör vet jag inte. så det får jag låta vara osagt.
Förra årets två final lag i U19 södra, Halmstad och Carlshamn, är inte med i U19. I Halmstads fall, tror jag, valde man att köra med ett seniorlag och stå över med U19, då man inte hade tillräckligt med spelare för båda. Carlshamn tänkte göra samma sak, men något gick snett och de drog sig ur med sitt seniorlag. Carlshamns U19 tränar dock en gång i veckan, coh kommer eventuellt att vara med i höstens DM. Halmstad vet jag inget om hurvida de tänker köra U19 till hösten.
Jag tror att de flesta håller med om att en säsong kring 10-12 matcher + slutspel är en rimlig mängd på U19 nivå. Problemet är de som väljer att spela dubbla säsonger med uppemot 20-25 matcher per år. För U16 gäller samma sak. Sex matcher på våren och sex matcher på hösten, plus några slutspelsmatcher.
|
|
|
Post by Tommy 31 Rockets on Apr 18, 2006 12:57:55 GMT 1
med tanke pa att vi i ysatd varje fall bara tranar ca 2 ggr i veckan sa tror jag inte att det kommer att skada med lite fler matcher... 20-25 later super...
|
|
|
Post by Roland Rasmusson on Apr 18, 2006 21:18:33 GMT 1
Jag skall förklara Ystad Rockets satsning . Rockets har i dagsläget 45 spelare som är 17 år eller äldre . Hälften av spelarna får endast spela i seniorlaget.10 st av U-19 spelarna hade lagt av med am. fotboll om vi inte ställt upp med U-19 lag i år ,och några till hade kanske tröttnat mitt i säsongen om de inte fått så mycket speltid i seniorlaget . När vi anmälde oss till U-19 serien.Då fanns inte alternativet att endast spela U-19 på hösten utan den möjligheten kom senare.Vi hade dessutom förhoppningar att spela 9-manna i U-19 ,som vi då hade spelarmatrial till i vintras + att vi trodde att det endast skulle bli 4-5 matcher i U-19 serien på våren.Det som har varit mycket positivt för Ystad Rockets del är att under mars månad har det kommit ytterligare både U-19 och seniorspelare kommit tillbaka till oss ,och börjat spela hos oss igen.Snacket på stan har varit :Vi har mycket folk på träningarna eftersom U-19 och senior tränar tillsammans ,eftersom vi har både senior ,och U-19 räknar alla med att få mycket speltid,som är oerhört viktigt. Därför har det aldrig varit på tal att hoppa av trots vi måste spela 11-manna ,och att det blir 6-7 matcher.Dessutom är det inte säkert att alla matcher blir av heller ,det har alltid något som hoppat av mitt i seriespelet tidigare år alla fall i seniorserierna. Vi kommer inte att tillåta att någon spelar samtliga senior och U-19 matcher.Utan U-19 spelarna får stå över någon match eller inte få så mycket speltid i vissa seniormatcher.För att inte slita ut dem för mycket. Vi tror att satsningen kan vara bra .Därför att U-19 spelarna får spela U-19,men samtidigt kunna få spela på en högre nivå ibland för att utvecklas som spelare,precis som vi har erfarna U-16 spelare som några matcher kan prova på U-19 nivån när U-16 har spelledigt. Vi får väl se hur det går med vår satsning när säsongen är över,men just nu känns den mycket rätt.
|
|
|
Post by tipp on Apr 25, 2006 15:43:02 GMT 1
Utan tveckan kommer Kristianstad Predators ta hem u-19 södra och tror även de blir oslagbara under serien i södra. På andra plats tror jag ekeby kommer slå sig in men inte helt utan problem, det kommer stå mellan limhamn och ekeby om andra platsen, ystad tror jag inte jätte mycket på i år de blir sist i årets u-19 södra.
Tippar på: 1.a Kristianstad Predators 2.a Ekeby Greys 3.a Limhamn Griffins 4.a Ystad Rockets
|
|
|
Post by Guest on Apr 25, 2006 16:27:58 GMT 1
vad baseras denna tipp på?? första matchens resultat? om så, så vill ja påpeka förra årets serie där ekeby som kom sist slog halmstad som kom till sm-semifinal.
|
|
|
Post by guest on Apr 25, 2006 20:17:36 GMT 1
tycker också tippningarna är intressanta, vet folk nått om de olika lagen ?
|
|
|
Post by Roland Rasmusson on Apr 30, 2006 15:49:08 GMT 1
Resultat Ystad Rockets-Limhamn Griffins 17-0 (17-0)
|
|
|
Post by Liemannen on Apr 30, 2006 19:55:38 GMT 1
Inlägget raderat av admin. Försök hålla lite nivå på tråden.
|
|
|
Post by Guest on Apr 30, 2006 20:20:06 GMT 1
Vattenpojken från Ekebys Pee Wee Lag har trätt fram! Seriöst att 3 lag ska dra sig ur serien för att dom får ett par tjejer på sig ? Med tanke på hur det såg ut för ekybys u-19 ifjol så skule jag nog inte varit så stor i munnen om jag va om jag inte minns fel så var det Ekeby som kom sist i serien? hahahah seriöst vattenpojken jag tror inte dom andra 3 lagen tar så stor skada över att dom får ett par svaga killar och ett par tjejer över sig?
|
|
|
Post by Guest on Apr 30, 2006 21:27:07 GMT 1
Jag tror att vi kommer få en hel del väldigt intressanta matcher i resten av serien. Detta kan sluta lite hur som eftersom bara två matcher spelats. alla lag e fortfarande väldigt tajta vad det gäller poäng och man ska aldrig säga aldrig. Sen så tror jag inte att vi sett den bästa fotbollen i södra än, det e fortfarande kallt ute och det har inte direkt varit fin väder den senaste tiden. Ja säger Ryck upp er allihop vi från södra ska fan visa att vi kan spela ordentligt högklassig fotboll.
|
|