|
Post by rhino on May 20, 2006 21:51:25 GMT 1
Jag tycker att Borås ska få stå för Marvels kostnader för att dom inte fick fram dommare! samt en böter till Vsaff! Borås ställde upp med domare. Erfarna sådana men dom är ej licensierade i år för att dom ej gått förbundets 2 dagars kurs. Tycker det är dåligt i sin tur att det inte går att licensiera dom då det är personer som är erfarna och har dömt flertalet matcher. Ska det böter åt något håll så är det till byråkraterna som kommer på alla "bra" regler som ska följas till punkt och pricka. Vår domaransvarige gjorde alltför att få det att gå ihop, vissa tyckte inte om hur det skulle genomföras dock.
|
|
|
Post by Big Ugly Zebra on May 20, 2006 23:13:29 GMT 1
"Borås ställde upp med domare. Erfarna sådana men dom är ej licensierade i år för att dom ej gått förbundets 2 dagars kurs. " Va? ? 2-dagarskurs??? Trodde att c-kursen var 1 dags kurs.... Men om borås hade dessa killar att tillgå, varför hade man inte med dem på en c-domarkurs? Klart man inte ska få döma utan license, då gäller ju inga försäkringar för att bara nämna en sak.
|
|
|
Post by Spela roll on May 20, 2006 23:48:58 GMT 1
En el. två dagar. Två timmar??? Spela roll. Kontentan av det hela är att man kunde licensierat dom på torsdagen el. fredagen. Killar som spelat fotboll ett dicenium och dömt X antal matcher anser jag kunna dömma bättre än en rookie-junior som gått en endagars kurs. Läs mellan raderna och inse att en klubb på 20 man där hälften är 25 + med familjer , resten är rookies inte har möjligheten, orken engagemanget att ta uppdrag när ingen vet åt vilket håll vi vill styra klubben. Skulle aldrig åka dubbelt till carlstad eller liknande om man spelat dagen före i karlskoga. Vill helt enkelt inte det då jag har familj som redan backar tillbaka på grund av diverse uppdrag man har för klubben. När jag inte är aktiv spelare, då ska jag döma. Det anser jag vara en sund och någorlunda vettig infallsvinkel på problemet. Gamla spelare blir antingen domare, arbetar för klubben, sitter i styrelsen eller (som i vårat fall) byter address och slänger sin mobil. Därför kan man heller inte sätta en junior på tåg upp dit och kräva det av honom då han inte har körkort eller någon som helst erfarenhet av fotboll i stort.. Kom och låt alla i klubben skriva provet gratis i Borås och ni har 25 domare som kan ta 5-10 domarupdrag för klubben. Men att skicka iväg 7 utvalda på domarkurs existerar inte i dagsläget för vår del. 1-2 uppdrag per år kan dom flesta ställa upp på. Då kan man motivera det för sig själv och anhöriga. Men att ställa upp i ett domarlag som sticker iväg varje spelldig helgdag kommer inte att ske, (det här året ska tilläggas). Nästa år är ett nytt men förändringar tar tid och kan bara hoppas på att någon/några är "dumma" nog att vilja ställa upp. Fotboll är en del av livet. Jag lever inte för fotboll. Fine... En del säger att då borde vi inte ha ett lag, lek själva då för f-n.Blir så trött.
|
|
|
Post by sebra on May 21, 2006 1:19:22 GMT 1
Inlägget raderat av hasseb
|
|
|
Post by Supporter on May 21, 2006 9:17:30 GMT 1
Förstår mig inte varför det skall kastas så mkt skit.och varför det skalll snackas så mkt om sånt här.Om vi som lag försöker lösa problemen tillsamans,alla lag kan ha ett gemensamt möte om problemet.Vi vill ju alla spela football,men att hålla på kasta skit på alla inblandade,och alla smarta komentarer.Så förstår jag mig inte på vart man vill komma i detta lägget.
Att det inte blev någon match,är väldigt tråkigt! men vad hjälper det att slänga ut sig en massa menlössa komentarer,jag fattar inte att en del orkar,detta är ju inte första gågen en match blir inställd,många som inte har någon verklighets uppfattning.
Alla har så mkt åskiter om allting,det är alltid lätt att gnälla på alla andra.Tycker det kan bli så låg nivå på detta forumet.Nu har det hänt matchen blev inställd.Ska vi inte ställa oss frågan,hur vi gör för att detta inte skall hända igen.Och försöka lösa sånt här tillsamans,oavsett vilken färg o lag man tillhör.Så kan man alltid snacka i hop sig,o försöka hitta en lösning tillsamans.
För vi alla älskar football,att kasta skit på varandra.Och skylla ifån sig.Är bara otroligt amatörmässigt.
Mvh Football lover
|
|
|
Post by Gbg on May 21, 2006 9:17:56 GMT 1
"Borås ställde upp med domare" "Erfarna fast ej licensierade".....Det är ju lika begåvat som att fixa en chaufför som inte har körkort!
-Jomen, jag kan hjälpa dig att köra -men du har ju inget körkort? -fan vad petig du va då.....
Brukar ni fixa planer på samma sätt i Borås? Jo vi har fixat matchplan. Vi får visserligen inte spela på planen men den är bokad....
Gött Jobbat!
|
|
|
Post by Suck on May 21, 2006 9:18:00 GMT 1
www.amerikanskfotboll.com/regler/tb2006.docHär finns allt man behöver göra inför en match Det borde varit möjligt att vid de obligatoriska kontakterna mellan hemmalag och bortalag samt domaransvarig förening se att det fanns problem. Denna kontakt mellan parterna borde skett senast den 15/5 vilket hade givit tid att hitta alternativ. Kapitel 1 C. Bestämmelser om matcharrangemang 1. Av SAFF ägda tävlingar och matcher 1. SAFF äger den exklusiva rätten till slutspels- och kvalmatcher i seriespel och mästerskapstävlingar samt finalen i mästerskapscup. 2. SAFF kan överlåta dessa evenemang till valfri arrangör mot ekonomisk ersättning. 2. Arrangörens skyldigheter 1. I officiella tävlingar är den förening som står angiven först i spelschemat hemmalag och är därmed också i alla matcher utom de angivna i 1.C.1. arrangör. 2. Arrangör skall till motståndarlag och domaransvarig senast fem dygn före match bekräfta exakt tid, plats och vilken/vilka färger man avser att spela i. Färg skall vara registrerad hos SAFF. På begäran senast fem dygn före match, skall arrangör bistå besökande lag med reservering av övernattningsplats. Straffavgift 200 kr 3. Arrangör skall bistå domarlag med övernattningsplats om domarlaget senast fem dygn före begär övernattningsplats och domarlaget har minst 30 mils enkel resa till matchen. 3. Besökande lags skyldigheter 1. Besökande lag skall vara i kontakt med arrangören senast fem dygn före match. De skall bekräfta vilken/vilka färger man avser att spela i. Besökande lag skall spela i en klart kontrasterande färg från hemmalagets färg. Se även 1.D.4. Straffavgift 200 kr 2. Lagets ungefärliga ankomsttid skall meddelas arrangören. Om laget försenas skall arrangören omedelbart underrättas. 3. Om inget av lagen är matcharrangör gäller ovanstående för båda lagen. Kapitel 7 3. Domarens skyldigheter 1. Domaransvarig skall vara i kontakt med arrangör senast fem dygn före match 2. Domarlaget skall anlända till match minst två timmar före matchstart. 3. Om domaren blir försenad till match skall detta meddelas till arrangören. 4. Huvuddomaren har skyldigheter enligt 1.C.7., 1.C.8. och 1.C.9. 5. Huvuddomaren är skyldig att via matchrapport till SAFF eller SDF rapportera eventuella brister på utrustning för spelare, arrangör eller arena. Straffavgift 200 kr
|
|
|
Post by rhino on May 21, 2006 9:22:41 GMT 1
Ja då kan vi leka. Det du säger är att "när vi spelar skall ALLA ställa upp och se till att vår match blir genomförd men när ni spelar SKITER vi i er. Nä du såna lag har vi inte behov DRA ER UR OCH STICK OCH BRINN I HELVETET. Ordförande/spelare/domare/make/far Jag hinner med Fel... Jag säger att det hade funnits domare om vi kunnat dela uppdragen på alla i klubben och inte bara ett fåtal. Hade vi kunnat licensiera domare i borås med egen domarskola så hade situationen varit annorlunda för våran del. Ledsen över hur du reagerar på inlägget. Uppenbarligen så fick du fick du inte spela i helgen. Beklagar, det fanns en lösning. Det har gjorts förut men det dög inte denna gång. Situationen ser troligtvis annorlunda ut nästa år för oss. Tills dess får du vara upprörd och förbannad, tyvärr. Just nu så fokuserar vi på att dra igång verksamheten på ett sunt och effektivt sätt igen.
|
|
Mikael Larsson Bors Rhinos
Guest
|
Post by Mikael Larsson Bors Rhinos on May 21, 2006 11:51:58 GMT 1
Tjena! Har suttit och följt den här "debatten" ett tag, nu kan jag inte hålla mig längre.
Jag har spelat i Rhinos sedan starten 1993, så jag har sett ett och annat hända inom amerikansk fotboll.
Finns det något lag i denna division som någon gång inte f**kat upp det med domare så säg. Kanske inte Göteborg. De brukar för det mesta vara exemplariska i sitt domarskap. Men å andra sidan, en stad som en gång har haft tre lag ska väl heller inte ha några större svårigheter att skrapa ihop fem domare med erfarenhet.
Ni som skriker om skandal osv, är ni, har ni varit eller kommer ni någonsin att bli domare? Min erfarenhet säger mig att dom som har domarerfarenhet inte beter sig på det här omogna sättet. Sluta gapa och börja döma istället!
En sista sak. Lägg ner den här jävla dagismentaliteten som råder här. Ni låter ju som politiker, bara kastar skit på andra. Kom med lite konstruktiv kritik istället! Dessutom, ska ni kasta skit på andra, så skriv under med ert riktiga namn. Eller vågar ni inte stå för vad ni säger? Min förhoppning är att det inte är vuxna män som sysslar med sånt här.
Mvh Mikael Larsson Borås Rhinos
Låt amerikansk fotboll spelas på planen och enbart där.
|
|
|
Post by Undran om domare on May 21, 2006 17:13:49 GMT 1
Göteborg Giants,Alelyckan SunDevils,Majorna Mustangs,Göteborg Saints,Göteborg Mustangs och nu Göteborg Marvels! Va fan är alla dommare dessa lag har haft. Tog dom en enkel biljett till Legoland? Skall det inte alltid vara så att man ser till sin egen bakgård innan man skickar iväg dom få dommare man har? Eller är det en planerings miss. Som sagt inget nytt i Göteborg. Kalle Anka organisation.
|
|
|
Post by Big Ugly Zebra on May 21, 2006 17:52:32 GMT 1
Göteborg Giants,Alelyckan SunDevils,Majorna Mustangs,Göteborg Saints,Göteborg Mustangs och nu Göteborg Marvels! Va fan är alla dommare dessa lag har haft. Tog dom en enkel biljett till Legoland? Skall det inte alltid vara så att man ser till sin egen bakgård innan man skickar iväg dom få dommare man har? Eller är det en planerings miss. Som sagt inget nytt i Göteborg. Kalle Anka organisation. Som jag har fått det förklarat så ska vi domare prioritera Superserien, så de domare från göteborg hade inget val.... Nåja, har det kommit något nytt datum för matchen?
|
|
|
Post by Nisse on May 21, 2006 20:31:42 GMT 1
Göteborg Giants,Alelyckan SunDevils,Majorna Mustangs,Göteborg Saints,Göteborg Mustangs och nu Göteborg Marvels! Va fan är alla dommare dessa lag har haft. Tog dom en enkel biljett till Legoland? Skall det inte alltid vara så att man ser till sin egen bakgård innan man skickar iväg dom få dommare man har? Eller är det en planerings miss. Som sagt inget nytt i Göteborg. Kalle Anka organisation. Matcher som blir inställda pga saknade dommare är riktigt dåligt.... Lagen har då inte den organisation som krävs för att spela fotboll. Frågan är om man inte gör större skada än nytta
|
|
har jag missat ngot
Guest
|
Post by har jag missat ngot on May 21, 2006 22:07:48 GMT 1
Är det Göteborgs fel att det inte fanns domare till matchen? Det var Borås som hade uppdraget och endast 1 domare i Göteborg var ledig från dömning/spel och han ställde upp.
|
|
|
Post by Charleswood on May 21, 2006 22:15:13 GMT 1
Den som alltid blickar bakåt kommer till sist köra in i en lycktstolpe....
|
|
|
Post by F Westholm on May 21, 2006 23:00:20 GMT 1
Jag förstår att alla är frustrerade över den inställda matchen, inklusive mig själv men jag tror inte att någon tjänar på att försöka hitta en syndabock till det som skett... Det där med domare är ett problem i västra och det finns egentligen inte så mycket vi kan göra åt saken just nu. Vad vi däremot kan göra är att ta lärdom av det här och se till att få mer licensierade domare inför nästa säsong... Det spelar ingen roll vem som hade ansvaret inför just den här matchen, det hade säkerligen hänt förr eller senare iaf. Och jag är övertygad om att den som skulle fixa domare gjorde sitt yttersta för att lösa uppgiften, pga domarbristen som råder blev det ända alternativet att skicka iväg 1 licensierad domare o 3 olicensierade, något som självklart inte kan godkännas av varken oss eller göteborg.
Så snälla fotbolls Sverige, sluta klaga på den/dom som skulle fixa domare. För när allt kommer omkring så är det här något som förmodligen alla klubbar kan ta åt sig av då de flesta av oss inte har folk som kan åka iväg och dömma... Ni som har domare ska självklart inte ta åt er, men vi andra kan ju se det här som en smäll på käften och även ett uppvaknande. Inför en säsong så är självklart inte första prio att se till så att man har domare, det förstår nog vem som helst. Men det är uppenbarligen ingenting man kan strunta i heller... Resultatet blir bevisligen inställda matcher och en jäkla massa upprörda känslor bland spelare/public/coacher osv - vilket i sin tur INTE gynnar den här underbara sporten.
Tack för mig
MVH F Westholm #41 Wolves
|
|