Dliga frutsttningar
Guest
|
Post by Dliga frutsttningar on Nov 28, 2006 8:39:40 GMT 1
Vill till att börja med säga att jag håller med om att det var väldigt dåligt uttryckt från SAFF. Så jag försvarar inte sättet att säga det eller att det inte verkar ske någon dialog utan bara "såhär är det".
MEN: Vad vill ni ska hända då? Att det blir en norra serie med de 6 nordligaste lagen? Var det inte precis det som gjorde att varken Ludvika eller Avesta finns som klubbar längre (norrlandsöveranttningsmatcher varannan helg tog knäcken på de). Eller har ni andra förslag på hur det ska lösas?
Trots allt: Grundförutsättningen är att det är jättestora avstånd och lite folk i norra Sveriga. Det kan man knappast kladra SAFF för?
|
|
|
Post by norrlnning on Nov 28, 2006 9:21:04 GMT 1
Lite folk i Norrland? Under de år jag har spelat har man oftast varit 11 man på plan, oavsett om man bor i norra eller södra delen av sverige. Det var nog den sketnaste bortförklaringen jag hört. Kanske är det så att spelarna i Norra sverige får åka bra mycket längre och oftare neråt i landet för att få spela matcher, vilket gör att det kostar mycket mer. Men det bevisar väl bara att vi norrlänningar är mer angelägna att arbeta för vår klubb för att vi ska kunna ha en bra ekonomi för att klara dessa resor, vilket inte andra gnällspikar verkar vara.
|
|
|
Post by Norra on Nov 28, 2006 17:39:58 GMT 1
Börja med skidsport istället där dominerar Norrland .Varför skall det spelas amerikansk fotboll i Norrland .I svensk Rugbyn finns det inte ett ända lag norr om Stockholm
|
|
|
Post by koreanhap on Nov 28, 2006 18:22:37 GMT 1
Vad är det för idioter som skriver här igentligen? "Börja med skidor i Norrland".... Hoppas du är stolt över din klena hjärna! Klart som fan att det ska spelas fotboll i hela vårat land. Här i söder har vi tur med lag inom lagom avstånd och Staff har det ännu bättre. Att börja klaga på att det e långa resor till Norrland visar ju bara vilken jävlar annama det finns i lagen däruppe. För de långa resor som andra distrikt då och då gör till Norrland är ett problem som de norra lagen står inför VARJE match.... och de klarar en hel säsong med de resorna.
|
|
|
Post by Norra on Nov 28, 2006 19:07:54 GMT 1
Så klen hjärna har jag inte .Det finns en tanke bakom mitt inlägg I Skåne och södra Sverige finns inte en mängd sporter som finns i norra så som :Skidor,Utförsåkning,Skidskytte,Bob,Bandy,Backhoppning,Skridskotävling osv.Det är bara för Skåningarna att acceptera att deras klimat inte passar för dessa sporten. I Norrland är det problem med rundboll ,rugby,amerikansk fotboll, landhockey osv
|
|
|
Post by koreanhap on Nov 28, 2006 22:16:29 GMT 1
Min sambo kommer från Piteå. Hon spelade rundboll i 8 år utan att de hade några problem....
Nånsin hört talas om Umeås fotbollstjejer... Antagligen bäst i världen i en sport som du anser att de inte kan utöva....
|
|
|
Post by norr on Nov 28, 2006 22:23:32 GMT 1
Även Piteå och Skellefteå har haft lag i norr, det går men det blir tungt i långa loppet
|
|
Dliga frutsttningar
Guest
|
Post by Dliga frutsttningar on Nov 29, 2006 10:12:25 GMT 1
Norrlänning: Du svara inte på frågan: "Tycker ni att det ska lösas genom att de 6 nordligaste lagen spelar i norra serien?" (Även om det innebär att lag som har 8 andra lag inom om 10milsradien får alla sina bortamatcher minst 50 mil bort).
Jag menar absoult inte att klanka ner på er, alla heder åt er för att ni håller på med de förutsättningar ni har. Självklart ska amerikansk fotboll spelas i Norrland! Jag bara ser ingen lösning just nu där inte lag i Mälardalen/södra Dalarna drabbas för att det ska bli mer matcher för Norrlandslagen.
|
|
|
Post by Ocksa Norrlanning on Nov 29, 2006 11:43:32 GMT 1
Ingår inte det i deras(läs Mälardalen/södra Dalarna) förutsättningar då, likväl som Norrlandslagens? Det är väl just det synsättet från mellansverige, att de "drabbas" hela tiden. Du beskriver själv vad vi i norr kämpar mot. Men du har rätt, det är jättesynd om lagen i Mälardalen/södra Dalarna, SAFF borde lägga all sin kraft på att stötta lagen i det området.
|
|
|
Post by 08 on Nov 29, 2006 11:50:15 GMT 1
Med tanke på hur många matcher dem fick i fjol så är väl 4 matcher en del matcher. sluta klaga det går på rätt väg för nsaff Med 10 matcher under gångna säsongen exklusive träningsmatcher så anser inte jag att man anse det vara "en del matcher" i positiv mening så som denna helt klart inkompetenta Ingrid skrivt. Men som vanligt så ska de norrländksa lagen motarbetas i största möjliga utsträckning, ett under att det fortfarande finns lag kvar. Följande är även taget ur huskies gästbok och det tar up en rätt intressant idé. Trodde inte norrlänningar var sådana gnällspikar. Ni var inte tillräckligt bra för att få spela kvar i Div. 1 och åker då ur. Vems fel är det? Är det SAFFs fel? Om ni vunnit lite fler matcher så hade ni ju spelat kvar i Div. 1, ni har alltså haft ödet helt i era egna händer. Slut gnäll nu och se till att hjälp de andra lagen i norr så att de kommer igång, då får ni ju mer motstånd och på sikt kan ta upp kampen med oss i söder. I STAFF jobbar föreningarna ihop för att få sporten att växa, naturligtvis har vi det mycket lättare med korta avstånd, men det är ju inte mycket varken vi eller ni kan göra något åt. Vi har istället problem med att få planer och hyrorna ligger på 500 kr per timme (antar att det är lite billigare hos er). Det är bara att gilla läget och jobba hårt. Charlotte Cup som ni har spelat kan ni ju fortsätta att spela för att få lite fler matcher. SAFF har ju stött denna cup tidigare och gör säkert så i framtiden med. Det blir ju ännu roligare om lagen inte hoppar av, så återigen hjälp de lag som finns men inte kommer till spel. Ni borde ju kunna få ihop fem svenska och två finska lag. Att gå ur SAFF låter som en jättebra idé. Vem ska sköta erat nya förbund? Alla de som hjälper till för att sköta NSAFF, kanske? NSAFF är det distrikt som under alla år haft absolut svårast att få folk att ställa upp. Under årens lopp har det funnit några stackars kämpar som har försökt att dra lasset själva. Så vad i hela världen får er att tro att ni ska klara av att sköta ett förbund när ni inte ens klarar av att sköta ett distrikt. Ang. marknadsföring så har amerikanskfotboll på tok för mycket täckning i media i förhållande till sin storlek. Någon jämför med innebandy. Amerikanskfotboll är i antal utövare ca 1 % av hur många de är i innebandy, men får ca 10% av den uppmärksamhet som innebandy får i media. Alltså klart mer än vi förtjänar. Hur många åskådare har ni på era matcher? I superserien ligger snittet på ca 250 personer. För att få med inslag i TV behövs ett snitt på minst 800. SAFF har i flera år jobbat ihop med superserieföreningarna för att öka antalet besökare, tyvärr går arbetet trögt. Naturligtvis skulle en öka bevakning i TV gynna föreningar på alla nivåer i landet och på alla ställen i landet (även i norrland). Därför sattsar SAFF på Superserien och landslaget. Landslaget är det ju bara SAFF som kan marknadsföra. Det lokala laget är det ju upp till föreningen att marknadsföra. SAFF har vid flera tillfällen bjudit in alla föreningar till träffar för att lära sig med om sponsring och marknadsföring. Har eran förening dragit nytta av det? Vad vill ni att SAFF ska göra? Ge några konkreta exempel, istället för att bara sitta och lipa på Internet. Har ni hört av er till de som sitter i SAFF styrelse och kommit med förslag på vad ni vill göra för att få fotbollen att växa i norrland?
|
|
|
Post by wergtw on Nov 29, 2006 11:52:33 GMT 1
Men vad är det för konkret stöttning Nsaff vill ha? fler matcher eller möta andra lag? Det är väldigt skilda saker , Norrlandslag lägger ned, detta beror ofta på obefintlig(med några små försök) ungdomssatsning
att klassa det som politik att Sundsvall och Westerbotten fick kliva ned i tvåan är befängt då de var katastrofalt dåliga i ettan, och här kan ingen "klass"skillnad skyllas på att de får färre matcher än motståndarna . utan helt enkelt sämre coachning
Nej jag tycker alla i NSAFF ska sätta sig ned och fundera på vad som behövs gås igenom, planera ungdomsatssningen GEMENSAMT(köra sammandrag för att spara pengar?) samt om man kanske ska anordna coach clinics på hemmaplan med amerikanska coacher/andra svenska coacher
|
|
Dliga frutsttningar
Guest
|
Post by Dliga frutsttningar on Nov 29, 2006 13:02:04 GMT 1
"Ingår inte det i deras(läs Mälardalen/södra Dalarna) förutsättningar då, likväl som Norrlandslagens? Det är väl just det synsättet från mellansverige, att de "drabbas" hela tiden. Du beskriver själv vad vi i norr kämpar mot. Men du har rätt, det är jättesynd om lagen i Mälardalen/södra Dalarna, SAFF borde lägga all sin kraft på att stötta lagen i det området. "
Förutsättningen för ett lag i mälardalen på div2-nivå är att det finns tillräckligt med lag i närheten i samma nivå för att man ska kunna köra en serie med lagom många matcher utan några bortamatcher som kräver övernattning. Bra för laget och bra för spridningen av sporten, eller hur?
Förutsättningen för ett lag från t ex Luleå att få samma sak finns inte. Det beror på att Luleå ligger väldigt långt från de flesta andra lag i Sverige. Därför vet man att man kommer att få få matcher och lång resor när man spelar där. Det är ett problem men det går inte att komma ifrån. Ska man tvinga lag från mälardalen till samma nackdel för att det ska vara rättvist?
|
|
|
Post by Norra on Nov 29, 2006 18:00:34 GMT 1
Jag skulle gissa på att även i andra lagsporter är avstånden betydligt längre mellan lagen i norrland än vad det är i syd och mellan Sverige.Det finns också en stor risk att det blir en riktigt stor svart fläck i SydSverige -07 Hela Småland och Blekinge kommer kanske inte ha något seniorlag i amerikansk fotboll igång-07
|
|
|
Post by Huskie 82 on Nov 30, 2006 9:12:32 GMT 1
Jag har ett förslag som skulle främja sporten, iaf i den norra delen men samtidigt kanske drabba lagen i söder. Kostnadsutjämning... har för mig att det varit upp på tapeten tidigare eller så har det helt skjutits ner vid diskussionens födelse.
I vilket fall så är det något som många andra idrotter framgångsrikt redan tillämpar. Det går enkalet uttryckt ut på att alla lagen räknar ut en snitt kostnad för deras matcher, sen räknas ett snitt ut för alla lagen tillsammans och de som hamnar under snittet betalr in extra pengar till förbundet som sen pyttsar ut dessa medel till lag som hamnar över snittkostnad.
Detta skulle kunna fördelas och räknas ut per division eller så kan alla lag dras över en kam. Det viktiga är at det verkligen skulle främja sporten nationellt och kanske framförallt i norra sverige.
Norrlagen har förhållandevis höga resekostnader som leder till att högre avgifter tas ut från medlemmar och större delar av eventuella sponsorpengar måste investeras i resor.
Detta leder i sin tur till förlust av medlemmar eller uteblivna medlemskap och i slutändan till få fotbollsspelare och lag som "svälter" ihjäl. Med lägre avgifter skulle det bli lättare at attrahera nya spelare, med lägre avgifter skulle sponsorpengar kunna investeras i coach clinics, ungdomsprogram utbyten och i slutändan en större mångfald i fotbollssverige.
Jag förstår att detta förslag kommer att möta stort motstånd i de bättre förskansade lagen där det möjligtvis kan dra upp kostander men å andra sidan ska inte alla få tävla och delta på lika villkor?
Ge gärna feedback och input på detta då jag mycket troligt kommer att vidarebefodra detta till SAFF.
|
|
|
Post by SERIEN on Dec 3, 2006 22:24:17 GMT 1
Det kommer bli ett DM/Callotte Cup i Norrland där även Rovaniemi deltar, så det blir 3 DM macther + 4 matcher i serien
|
|